HUJAN DI HATI, BILAKAN BERHENTI...

Friday, May 05, 2006

LEPASKAN AKU DARI HATIMU, Ep. 48

Andai waktu boleh diulang kembali
Tidak sesekali hatimu aku sakiti



Kalau ikutkan hati mahu saja dihadiahkan buku lima ke wajah Johari. Biar wajah itu penuh dengan lebam-lebam. Tapi kerana tahap kesabarannya masih tinggi dia menahan hati. Rasa amarah itu dipendamkan dalam dada. Tidak sampai tangannya menyentuh wajah selamba itu. Jika tidak pasti hari ini adalah hari yang paling bersejarah di dalam hidupnya.

Kerana Johari dia membuat tuduhan kepada Zulaikha. Tapi ya Johari tidak boleh disalahkan seratus peratus. Dia juga patut disalahkan. Tanpa usul periksa dia terus memarahi Zulaikha. Bukan sekadar marah tapi terus melemparkan berbagai tuduhan.

Siapa yang tidak sakit hati. Selebihnya dia merasa marah kepada diri sendiri. Berkata tanpa berfikir. Melemparkan kata sesuka hati. Malu juga kepada Zulaikha. Seorang lelaki sepertinya yang diberikan 9 akal tapi tidak menggunakan akal itu di tempatnya. Dia bertindak mengikut perasaan.

Sangkanya Zulaikha akan memohon maaf atau mengaku kesilapannya. Paling tidak pun akan merayu kepadanya. Jangkaannya meleset. Zulaikha tidak berbuat begitu. Menangis pun tidak. Terus saja berlalu meninggalkan dirinya dengan wajah yang merah.
Dialah sebenarnya yang terluka kerana tindakannya.

Dia ingin mengejar saat Zulaikha berlalu pergi. Namun dia cuma terpaku di kerusi itu. Restoran berhawa dingin itu tidak lagi terasa dinginnya. Kedinginannya tidak bisa untuk menurunkan darjah kepanasan di hati.

Dia hanya melihat Zulaikha tanpa dapat berbuat apa-apa. Dialah yang buta sebenarnya. Kini, dirasakan harapan untuk bersama Zulaikha hampir musnah.

*****


Surat itu dibaca lagi. Tidak jemu-jemu dia mengulanginya. Kali ke berapa pun dia tidak tahu. Kenapalah dia begitu bodoh melepaskan sesuatu yang hampir dalam genggamannya. Ingin dia menjerit tetapi suaranya bagai tertahan.

Dia telah menghancurkan impian yang dibina sejak bertemu dengan Zulaikha. Dialah yang bersalah. Mengapalah aku bodoh sangat. Pertanyaan itu diulang lagi.

Assalammu' alaikum,

Amir Zuhairi yang diingati,
Moga dirimu selalu dalam lindunganNY A.

Biar malam ini menjadi saksi, bahawa hubungan kita setakat di sini sahaja. Tak perlu dikenang lagi. Tak perlu disesalkan segalanya. ......

Inilah yang Zu rasakan sehingga kini saat Amir melemparkan kata-kata itu. Sedih teramat sedih… tak dapat nak Zu bayangkan. Sungguh Zu tidak menyangka kata itu lahir daripada bibir seorang yang terpelajar sepertimu. Tanpa usul periksa Amir menghimpunkan segala kesilapan itu kepada. Zu. Tanpa sempat untuk Zu membela diri.

Sebagai seorang perempuan berugama Islam, Zu tahu hukum haram dan halalnya sesuatu perkara. Apa yang boleh dan tidak boleh, apa yang dilarang oleh ugama kita.

Namun bila seseorang melabelkan Zu untuk sesuatu yang Zu tak pemah buat. Zu tak boleh menerimanya sama sekali. Zu mesti mempertahankan hak Zu. Menegakkan kebenaran.

Tahukah Amir rasa hati yang dilukai? Begitulah yang Zu rasa sehingga saat ini. Pemah dengar bidalan ini, terlajak perahu boleh diundur terlajak kata buruk padahnya. Dan kerana kata-kata itu telah merungkaikan ikatan ini.

Mungkin Amir pun tidak ikhlas dalam hubungan ini. Ingin Zu mengetahui apakah Amir menerimanya kerana terpaksa? Keterpaksaan itu menjadikan tuduhan itu terlalu cepat keluar daripada mulut Amir.

Kalau pun Amir inginkan hubungan ini putus, tak perlulah mencipta alasan begitu. Katakan saja ... Zu pasti memahaminya.

Zu akui pada awal pertunangan, Zu memang tidak boleh menerlma Amir. Di saat pintu hati Zu mula terbuka, memberi Amir ruang untuk berada di dalamnya ... Cerita lain pula yang terjadi.

Entah apa akan jadi jika kita telah berada di alam perkahwinan. Kerana mendengar cerita orang lain, mungkin Amir akan menceraikan Zu dengan talak tiga. Mujurlah hubungan kita tidak sampai ke tahap itu lagi.

Bila mendengar tuduhan itu dahulu. Zu terbayangkan kembali pertemuan pertama kita dalam keadaan yang tidak selesa. Itulah sifat Amir yang sebenarnya, ego dan sombong. Tidak mahu mendengar penjelasan dari orang lain. Menjatuhkan hukuman sebelum mendengar apa-apa alasan.

Ketahuilah Amir, walaupun perhubungan ini lebih kepada pilihan keluarga. Tapi selama beberapa bulan ini .. Zu belajar menerima Amir. Belajar untuk menerima bahawa mungkin Amir adalah jodoh yang telah ditentukan oleh Allah untuk Zu. Dan di saat hati Zu telah bersedia segalanya ... ada perkara lain yang membuatkan hubungan ini tidak semudah apa yang tertulis.

Dengan kembalinya segala barang pemberian Amir dulu maka bernoktahlah segalanya. Anggaplah tiada apa-apa hutang antara kita lagi. Terima kasih dalam sekejap waktu menjadi 'tunang yang prihatin'. Maaf kerana pertunangan ini telah mengikat Amir daripada memandang orang lain. Menjadikan hidup Amir tidak tenteram.
Selepas ini tak perlu mencari Zu lagi. Anggap sahaja Zu bukan yang terbaik buat Amir. Atau mungkin lebih elok kalau Zu katakan Amir terlalu baik untuk seorang Zu jadi kita memang tidak sesuai.

Oh ya, jika dulu Amir datang dengan beradat bertemu dengan emak di kampung, sudilah kiranya Amir datang sekali lagi dengan beradat juga. Biar keluarga kita tahu yang pertunangan ini telah putus. Ia bukan lagi menjadi satu rahsia antara kita berdua.

Akhimya Amir, lepaskan Zu dari hati Amir, sebagaimana Amir melepaskan kata-
­kata itu suatu waktu dulu.

Maafkan Zu dan halalkan apa-apa yang Zu tidak dapat pulangkan kembali kepada Amir.

Moga Amir bertemu dengan kebahagiaan yang dicari ..

Wassalam
Intan Zulaikha Ahmad Sharifuddin.

Photobucket - Video and Image HostingPhotobucket - Video and Image HostingPhotobucket - Video and Image HostingPhotobucket - Video and Image Hosting


(Barang-barang yang ada dalam beg warna biru untuk Amir Zuhairi)


Jika dia boleh bersabar dan menyelidik perkara begini tidak akan terjadi. Apa perlu dia buat. Nasi telah menjadi bubur.

Dia tidak akan memutuskan hubungan ini. Cincin yang dikembalikan direnung kembali. Dia teringat hari itu. Itulah kali kedua dia melihat cincin tersarung di jari Zulaikha. Benar Zulaikha telah menerima tapi mengapa dia tidak menyedarinya.

Apa pun yang terjadi, dia tidak akan memutuskan ikatan ini. Dia sanggup memenuhi apa saja permintaan Zulaikha. Tapi membiarkan pertunangan ini terlerai bukan dalam agendanya.. Cincin ini pasti akan tersarung di jari Zulaikha kembali. Itu tekadnya .

Potret saat bersama Zulaikha di majlis pertunangan direnung kembali. Zulaikha yang tersenyum malu-malu bila diajak bergambar bersama; kembali jelas di ingatan.


Dua tiga bunga di taman
Tidakkan sama dalam jambangan
Dua tiga datang rintangan
Tidak ku lepas dari genggaman


9 Comments:

  • At Friday, May 05, 2006 12:19:00 PM, Anonymous tie said…

    Thanks Ija...

    surat Zu, sedih betul membaca nye..
    mcm pernah ku alami dulu..tp di mana yerr:)...mmg mudah utk memaafkan tp parutnye tetap ada...

    faham benar ape yg Zu alami, pedih, sedih (mcm2 ada) tp semua manusia buat kesilapan...

     
  • At Friday, May 05, 2006 12:28:00 PM, Anonymous ija said…

    Tie..

    Memaafkan mudah, melupakan susah..
    kalau hati telah dilukai buat apa
    menanti lagi...

    ada kena mengena? kebetulan atau suratan?

    salam sayang utk.mu...

     
  • At Friday, May 05, 2006 2:27:00 PM, Anonymous lia said…

    kalau semua orang tak nak AZ tu bagi kat saya yer... hahaha

    kak ija, apa pasal lah si zu tu degil benar. kesian tau kat AZ. maafkanlah dia.

    tapi si johari tu patut bagi penyepak je..saje je nak merosakkan kebahagiaan org lain

     
  • At Friday, May 05, 2006 4:21:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    bila hati telah memaafkan, sepatut nyer kita melupakan dan berusaha utk memperbetulkan keadaan :)

    takde kena mengena tp pernah alami situasi yg sama cumer dlm keadaan berbeza :) sudah suratan yg maha esa...tp byk hikmah disebalik nya...

    salam sayang utk mu juga :)

     
  • At Friday, May 05, 2006 4:23:00 PM, Anonymous tie said…

    alamak..!!!...
    sori, td tak letak nama:)

    selamat berhujung minggu..

     
  • At Sunday, May 07, 2006 12:40:00 AM, Anonymous ija said…

    lia,

    degil ke zu tu? nanti kak ija piat telinga dia...

    boleh kak ija pos guna dhl atau pos express, letak dia dalam kotak yg. berbalut bunga...

    johari tu penyepak dia tak main,
    kalau dibom boleh agaknya..

    salam sayang,
    ;p

     
  • At Sunday, May 07, 2006 2:25:00 AM, Anonymous ija said…

    tie...

    maaf mudah dilafaz..
    cuma kesannya tak terpadam..

    moga waktu boleh melupakannya..

    salam hujung minggu
    ;p

     
  • At Monday, May 08, 2006 11:28:00 AM, Blogger nisha_gal said…

    thanks Kak Ija...

    Sedihnya entry ni.....
    Kesian Zu rasa nak sepak Jo Ni ada ke patut buat begitu yang Amir ni pun satu,

    EEE geram betullah dgn dia org ni....

     
  • At Monday, May 08, 2006 11:33:00 PM, Anonymous ija said…

    nisha;

    Sbb Zu tak pernah nak layan Amir, lalu dia meneka yg. bukan2...

    Johari pula tak mahu kalah;

    Lalu Zu jadi mangsa keadaan...

    Kesal di hati mereka tak bertepi macam lautan;

    Geram ya? Sabar Nisha...

     

Post a Comment

<< Home