HUJAN DI HATI, BILAKAN BERHENTI...

Tuesday, November 22, 2005

LEPASKAN AKU DARI HATIMU, Ep. 27

KEPASTIAN

Johari menelentang di dada katil. Segala yang dilakukannya serba tak kena. Matanya tertancap ke arah siling. Fikirannya berlari ke satu wajah. Sejak akhir-akhir ini wajah itu sering bertandang dalam tidurnya. Mengganggu emosinya.

Benarkah Zulaikha telah bertunang? Persoalan itu berulangkali menjengah mindanya. Bila waktunya Zulaikha mengenali lelaki itu?

Tak mungkin! Johari cuba menafikannya sendiri. Bila telinganya menangkap perkataan ‘tunang’ yang terluah dari bibir Zulaikha; Johari terasa jiwanya melayang. Harapan yang kian dibina seakan runtuh saat itu juga.

Baru kini dia menyedari kesilapan diri. Beberapa tahun kebelakangan dia tidak memperdulikan perasaan Zulaikha. Kenapa dia begitu bodoh! Saat segalanya baru bermula Zulaikha pula makin menjauh.

“Kerana dia yang “terbaik”, saya tak akan melepaskannya!” Kata-kata lelaki itu mengasak kembali otaknya.

Lelaki itu menjadi saingannya kini untuk merebut sekeping hati milik Zulaikha. Johari bertekad; walau apa pun caranya Zulaikha mesti menjadi miliknya jua. Mana mungkin dia akan melepaskan Zulaikha. Tidak mungkin! Hatinya menjerit.

Talipon bimbit di atas meja dicapai. Nombor ditekan. Deringan pertama. Deringan kedua masih tidak berjawab. Johari menanti penuh sabar.

“Ha..” Johari menyapa mesra.
“Maaf, saya bukan Zulaikha…”
“Zulaikha mana?” Johari ingin tahu.
“Dia sedang bersolat…
“Ada apa-apa pesanan?” Ramah suara di hujung talian.
“Minta dia call Johari.”
“Ok.” Talian dimatikan. Johari sedikit hampa.

10 minit telah berlalu. Talipon masih lagi tidak berbunyi. 20 minit berlalu. 30 minit berlalu masih lagi begitu. Johari cuba menalipon lagi. Agak lama juga baru panggilan dijawab.

“Assalammu’alaikum..” Terdengar suara halus Zulaikha. Gemersik di pendengaran Johari.
“Ha… Jo rindulah!”
“Mimpi apa ni?”
“Jo sakit ke?” Johari ketawa.
“Memang Jo rindu ini… Dah lama kita tak ‘dating’..” Johari menyatakan apa yang dirasa di saat itu.
“Eh.. setahun tanpa khabar berita, tak rindu pun!”
“Tiba-tiba saja dah pandai rindu?” Zulaikha bagai menyindirnya.
“Dulu lain, sekarang lain…”
“Sekarang ni memang Jo rindu sesangat dengan Ha. Kalau boleh nak selalu dekat dengan Ha.”

Senyap seketika, kemudian kedengaran tawa Zulaikha.

“Talipon ini nak cakap fasal itu?” Suara Zulaikha masih lagi lembut. Itu yang membuatkan Johari semakin rindu.

“Tak bolehke?”
‘Boleh… Cuma silap orang dan silap masa sahaja!”

“Betulke Ha dah bertunang dengan lelaki itu?”
“Minat juga nak tahu fasal Ha?”

“Jo cuma nak kan kepastian!”
“Apa yang didengar itulah kenyataannya.” Jawapan Zulaikha mengecewakan Johari. Rasa cemburu menjalar ke hati.

“Jo tak percaya! Ha bohongkan?”
“Ha lakukan semua itu kerana nak balas dendam.”
“Nak sakitkan hati Jo.”

“Ha tak paksa Jo mempercayainya… terpulanglah!”
“Tapi kenyataan tetap kenyataan.” Suara Zulaikha terasa menyakitkan telinga Johari.

“Mana Ha kenal dia?” Johari masih tidak berputus asa.
“Kenapa ambil berat sangat ni?” Soalan dibalas dengan soalan.

“Oklah Jo. Dah lama kita berbual ni..”
“Ha nak kena pergi kerja awal pagi esok.”

“Ha.. Jo sayangkan Ha!”
“Jo tak akan lepaskan Ha begitu saja.” Johari merayu.

Talian dimatikan bila Zulaikha mengucapkan salam.


**

Soalan Johari benar-benar menjeratku. Aku berbuat begitu kerana tidak mahu Johari menyimpan harapan lagi. Tidak mahu Johari mengganggu lagi. Cukup sahaja sebagai kawan. Tidak lebih dari itu.

Kini… pengakuanku membuatkan aku pula tersepit. Sudahnya aku juga harus menerima kenyataan, bahawa tidak lama lagi cincin bakal tersarung menghiasi jari manisku.

Kebaya nyonya bersongket ungu
Anggun dipakai di majlis rasmi
Hati berdebar menghitung waktu
Menanti hari mengikat janji

Tepak sirih penyeri hantaran
Sejak dahulu tidak dilupakan
Tidak terpujuk hati yang rawan
Senyum diukir jadi hiasan

6 Comments:

  • At Tuesday, November 22, 2005 1:54:00 PM, Blogger nisha_gal said…

    alamak apasal jo call pulak.tgk zu mesti confius sekrg

     
  • At Wednesday, November 23, 2005 10:35:00 PM, Anonymous eita said…

    jgn la johari buat kacau... :(
    cepat2lah tunangkan zu dgn amir :D :D :D

    kak ija, makin produktif ye skrg ni... TQ! muahhh!!!

     
  • At Friday, November 25, 2005 2:57:00 AM, Anonymous ija said…

    nisha_gal:

    Jo x mahu beralah, ingin terus mencuba lagi!

    :)

     
  • At Friday, November 25, 2005 3:01:00 AM, Anonymous ija said…

    eita:

    inginku rebut hatimu kembali
    janji Johari tersemat di hati
    tidak ku lepaskan kepada yang lain
    w/pun rintangan terbentang di depan

    minggu ini tangan nak menaip aje..
    muah kat eita.. ;P

     
  • At Saturday, November 26, 2005 2:51:00 PM, Anonymous dhiya said…

    kesian zu sakit kepala...
    jo tak mahu mengalah...
    amir pula berpegang pada janji...
    agaknya nanti siapalah yang dapat merebut sekeping hati milik zu...

    kak ija...
    dhiya nak zu n amir berpasangan...
    mesti sweet...
    seorang keras hati...
    seorang lagi bijak berkata-kata...
    mesti padan! :D

     
  • At Saturday, December 10, 2005 12:27:00 PM, Anonymous ija said…

    dhiya:

    kata zu..
    hati ini milikku,
    x mungkin ku serahkan sewenang-wenangnya!

    kesilapanku sedikit cuma
    dan bayarannya..
    aku perlu menerimanya...
    tanpa bicara..

    jalan di depan
    makin menghimpitku...

    dhiya:
    amir tu top rating.. ramai org. suka.. ha ha ha..

     

Post a Comment

<< Home