HUJAN DI HATI, BILAKAN BERHENTI...

Saturday, August 13, 2005

LEPASKAN AKU DARI HATIMU, Ep. 12

Ahad datang kembali. Aku tak tahu ke mana harus aku tuju. Rasa bosan mula menerjah ke dalam dada. Nak pergi ke rumah Kak Ngah, dia dan keluarga pergi bercuti di Langkawi. Nak balik kampung, terasa penat nak memandu.

Duduk rumah sendirian, aku serba tak kena. Semua kerja rumah telah beres dilakukan. Akhbar aku ambil. Habis isinya aku baca. Tengok tv, dengar radio. Bahkan aku dah tawaf satu rumah. Hanya melihat dinding dan lantai yang sepi saja.

Syikin pulang ke kampung. Dia makin sibuk sejak akhir-akhir ini. Nak buat persiapan untuk majlis perkahwinannya. Walaupun tarikhnya masih jauh lagi.

Untung Syikin, tak perlu susah-susah nak mencari jodoh. Diperkenalkan oleh keluarganya buat pertama kali terus menjadi. Tak perlu banyak-banyak fikir lagi. Lagipun keluarga kedua belah pihak telah memberi restu.

“Tak kesal ke Syikin, ikut pilihan keluarga. Macam zaman dulu-dulu saja?” Syikin hanya tersenyum mendengar soalanku.

“Pilihan keluarga ada masanya lebih bermakna. Mereka selalunya pilih orang yang baik-baik untuk anak mereka. Pertama kali aku jumpa bakal suami aku tu, hati ini terus saja bersetuju.”Ujar Syikin lembut.

“Lagi pun aku tengok dia bersopan santun, hormat orang tua.” Syikin menambah lagi.

“Mana tahu dia berpura-pura saja. Ialah nak memikat anak dara orang. Mesti pandai bawa dirikan!” Sengaja aku mengusik Syikin.

“Alhamdulillah.... sepanjang pertunangan kami dia memang seorang lelaki yang mengambil berat. Kau tengoklah walaupun berjauhan tak pernah dia lupa nak menalipon aku, bertanya khabar. Aku tak sempat balik kampung, dia akan datang ke sini.” Aku akur dengan kata-kata Syikin.

“Kau lainlah.... muka cantik sampai tak tahu mana satu nak pilih!” Syikin tersengih.

“Cantik itu subjektif Syikin. Lain orang lain pandangannya. Cantik atau tidak bukan ukuran seseorang itu cepat bertemu jodoh. Semua orang ada kelebihan dan kekurangannya.”

Hatiku menjadi sayu. Kalau Johari tidak bersikap begitu dulu. Mungkin kami telah mempunyai beberapa orang anak. Terasa rugi membiarkan waktu berlalu begitu sahaja. Hinggakan aku tutup pintu hati untuk orang lain. Tidak nampak sesiapa lagi.

Mengapalah aku terlewat sedar? Keluhan keluar dari mulutku.

“Sabarlah Zu, ada hikmah di sebalik yang terjadi. Entah-entah yang menunggu Zu lebih hebat lagi daripada Johari.

Aku pun hairanlah. Johari itu bukan handsome sangat, yang engkau boleh terpikat kat dia itu kenapa ya? Nak kata baik sangat tak juga.” Syikin menyatakan rasa ketidakpuasan hatinya. Beberapa kali dia menuturkan soalan yang sama kepadaku.

“Soal hati ini terlalu kompleks..” Jawabku pendek.

Duduk tanpa teman di rumah ini, membuatkan aku bermonolog sendiri. Mengingati tiap butir bicaraku dengan Syikin.

Antara kami bertiga, aku, Syikin dan Fiza, aku lebih rapat dengan Syikin. Aku dan Syikin mempunyai hobi yang sama. Suka membaca novel. Fiza pula hujung minggu selalu pulang ke kampung. Bukannya jauh sangat. Kami tinggal di Kajang. Keluarga Fiza pula di Hulu Langat. Memang susah nak jumpa dia hujung minggu.

Jika ada keluar novel baru, aku dan Syikin akan membeli berlainan tajuk. Kemudian bertukar pula untuk membaca. Tambahan sekarang ini lagi mudah. Nak tahu novel baru, lawat saja blog yang mengulas beberapa novel. Baca ulasannya dan boleh berfikir sendiri samada nak memilikinya atau tidak.

Nampaknya aku sendirianlah ke Mid Valley minggu ini.

*****

Untuk pengunjung yg tertunggu2 , maaf ya... agak lewat memaparkan ep. 12. Selamat membaca di hujung minggu.

Jawab Tag Board:

Eita : Dah boleh masuk tu, teruskan membaca...
Adilia : Satu kebetulan agaknya, tak mengapa.....:)
Mar : Terpikat tak Mar? N3 hujung minggu dah siap untuk di bc
Ketupatos : Nak test market, terima kasih atas komen anda, jk silap tolong ajarkan.
Liya71 : Selamat datang ke blog ini.
HarumJasmin : Tukar le muka colour merah tu, kuning lg menawan.
Lia : Hidangan dah tersedia utk. ditatap :D
Mie : Teruskan membaca, ada blog tak, kita nak jg melawat awak. :)
Seriadriani : Seri, lepak jgn. tak lepak... :D
Rizal : Salam kenal utk. awak juga, teruskan melawat ke sini.
Nia : TQ dtg. berkunjung
Nisya_gal : selamat membaca n3 baru, salam ceria di hujung minggu.
Suriyati : Mg berpuas hati dgn. n3 ini, maaf krn. ternanti-nanti

1 Comments:

Post a Comment

<< Home