HUJAN DI HATI, BILAKAN BERHENTI...

Friday, November 10, 2006

TIADA KE2 [Wajahmu Di Mana-Mana](Ep. 3)

Wajahmu Mengisi Ruang Mindaku...
Hatiku Ingin Dekat Selalu Padamu

Dia tidak seperti ibunya, kaya dgn senyuman. Bolehlah dikatakan dia terlalu kedekut. Wajahnya yang tidak mempunyai riak itu membuatkan aku terdorong untuk mengenalinya. Tapi bagaimana? Pertama kali aku bertemunya aku telah teruja. Wajah keanak-anakan itu membuatkan aku tidak puas hati memandangnya. Tapi persoalannya.. Benarkah dia telah bersuami?

"Oh… Mil tengok tv ke tv tengok kau. Dari tadi tak bergerak2 pun. Lawak jenaka itu tak menarik minat ke? Selalunya kau yang terkekek-kekek ketawa melihat gelagat pelakun senario tu. Hari ini diam tak bersuara. Dah buang tabiat ke?" Suara yang kuat menerjah ke telinga Kamil. Amat bingit sekali.

Kamil Irsyad cepat-cepat tersedar. Jauh betul lamunannya. Sahabat yang seorang itu ditoleh sebentar. Mulut Aris memang tak ada filter. Apa dia nak cakap dikeluarkan tanpa berfikir. Ada pula dikatanya aku buang tabiat. Orang tengah memerah otak ini dia tak tahu.

“Aris, kau kenal tak dengan mak cik yang jual nasi lemak itu..” Pertanyaan itu terus diajukan kepada Aris.
“Oh.. mak cik Noriah itu ya? Apa pula tak kenal. Kan aku ni pelanggan setia macam kau juga! Kenapa? Dah berkenan dengan mak cik itu. Nampak muda lagi tau!" Aris bercakap tanpa henti.

Bantal di depan tv dilempar ke arah Aris yang masih ketawa. Geram betul Kamil dengan sahabat serumahnya. Ada saja yang dijawab. Sepatah yang ditanya, sepuluh patah yang dijawab. Tapi Kamil tidak mengambil hati. Walaupun Aris begitu tapi hatinya baik.

“Oh.. kalau nak usik orang pun tengoklah cara usik. Dengan aku memang tak padan. Dengan engkau padanlah!” Kamil memulangkan paku buah keras. Aris tersengih.

“Aku belum habis cakap kau dah potong… Macam ini tak payahlah cerita. “ Kamil mengalihkan pandangan ke arah tv semula.
Cerita Senario telah habis. Digantikan dengan cerita lain. Kamil kurang berminat. Dia memasukkan VCD ke dalam pemainnya. Cerita Indonesia yang hangat diperkatakan. Cerita Heart. Sebenarnya dia tidak begitu berminat. Tetapi kerana lagu My Heart sering didengarnya di corong radio membuatkan Kamil ingin melihat cerita di sebalik lagu tersebut.

“Ada cerita baguske Mil?” Aris bersuara aabila terasa dia tidak dipedulikan.
“Kau kan tak minat nak tahu. Buat apa nak tanya?” Kamil pura-pura jual mahal.
“Eh… ceritalah. Hendak juga aku tahu apa topik panas ini."
"Malaslah! Aku belum habis cakap kau dah sambung yang bukan2…"
“Alah… Kamil ceritalah. “ Aris memujuk.

Kamil tidak mengendahkan permintaan Aris. Majalah di depan pula dicapai. Kamil masih membelek-belek isi dalam majalah tersebut. Cuti-cuti ni kalau ke sini best jugak. Kamil bercakap sendiri bila terpandang foto laut membiru yang tertera di muka surat itu.

“Kamil, aku janji aku tak menyampuk apa yang kau cakap.” Nampak benar Aris ingin tahu apa cerita di sebalik kata-kata Kamil tadi.
“Mak cik itu ada anak perempuan tahu!”
“Cantik tak?”
“Bila cakap perempuan saja, mesti tanya cantik! Tak ada benda lain...”
"Biasalahkan.... Siapa yang tak suka benda yang cantik-cantik." Aris membela diri.
“Aku malaslah nak cerita. Tadi kau janji tak mahu menyampuk!” Kamil terus diam. Geram dengan sikap Aris.
“Sorry! Aku excited bila kau sebut mak cik itu ada anak perempuan. Selama ini aku tak tahu pun."
"Sebab kau tak tahu aku nak bagitahulah ni.... " Aris duduk bersila mengadap Kamil. Tidak sabar untuk tahu cerita selanjutnya.

Kamil menceritakan kembali pertemuannya dengan gadis yang mengaku anak mak cik Noriah. Aris mendengar tanpa banyak pertanyaan. Mengangguk-nganggukkan kepala. Kadang-kadang tersenyum bila Kamil menceritakan sepanjang waktu berbual gadis itu asyik memegang senduk.

"Kau dah jatuh minat kat dialah ni..." Aris membuat ulasan bila saja Kamil habis bercerita.
"Entahlah... tapi aku macam nak lagi tengok wajah dia." Kamil bersuara tanpa berselindung.
"Kau baik-baik Mil,. Jangan cari pasal. Dia itu dah ada orang punya." Aris memberi nasihat.
"Tapi aku tak percayalah Aris. Tengok muka dia muda sangat. Mungkin baru habis sekolah kot!"
"Kita kat tempat orang Mil! Tak pasal-pasal muka kau bengkak nanti!"
"Tapikan, naluri aku mengatakan dia belum berpunya..."
"Parah kawan aku ni dek penangan anak mak cik Noriah. Selalunya kau tak macam ini. Ada orang nak kenal buat-buat tak kisah. Si Azi tu beria-ia nak berkawan tapi kau pandang sebelah mata pun tidak! Kasihan kat kawan tu."
"Yang ini lain Aris. Nampak dia innocent sangat!"
"Bila kau cerita macam itu, aku pun teringin nak jumpa dia. Apa keistimewaan dia agaknya ya? Baru tengok sekali, kawan aku ini jadi begini. "
"Aku rasa nak jadi "James Bond 007". Baru puas hati aku ini.."
"Suka hati kaulah Mil. Orang kalau dah jatuh "tangga" ini memang macam nilah penangannya. Payah nak dengar nasihat orang lain." Aris memerli Kamil.

Cerita Heart tidak lagi menarik perhatian Kamil. Yang penting kini dia harus mengetahui siapa sebenarnya gadis itu. Dia mengatur strategi sendiri.

*****

Moga berpuas hati dengan n3 kali ini. Terpaksa mengambil masa yang lama untuk menyambungnya... Saya dirihatkan oleh doktor selepas pulang cuti raya hari itu. Sesuatu yang tidak disangka-sangka terjadi...

9 Comments:

  • At Friday, November 10, 2006 4:45:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Kak Ija,
    sakit ker??
    ape yg dah jadi??...kite risau la akak ckp mcm tuh...

     
  • At Saturday, November 11, 2006 1:03:00 AM, Anonymous Anonymous said…

    Salam Alaik...
    kak ija? akk ok x? nape ckp cm tu? sure seme peminat akk risau... kenapa akk kene direhatkan? harap2 & kami berdoa akk & fmily sentiasa sihat & dibawah lindungnNya...mmg la zue & rmai peminat2 akk t'tunngu2 n3 nie.. tp akk kene jaga juga kesihatan... harap2 ape jua masalah dpt diatasi...ok la kak.. take care..
    Selamat Hari Raya ...
    Maaf zhir batin..

    (^-^)
    -zue-

     
  • At Wednesday, November 15, 2006 12:00:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Salam ija lama tak dgr cite... Ija sakit apa? Harap sekarang dah sembuhyee

     
  • At Sunday, November 19, 2006 11:40:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Tie,

    Terima kasih ambil berat,
    kak Ija dah sihat w/p masih sakit sikit2..

    kak Ija macam Zu jatuh tangga;

    Sayang,
    Ija

     
  • At Sunday, November 19, 2006 11:44:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Selamat Hari Raya Zue,
    bila nak jemput kita dtg. ke rumah;

    lepas raya ari tu jatuh tangga;
    tapi alhamdulillah dah ok..
    cuma x boleh aktif,
    wa....

    sayang,
    ija

     
  • At Sunday, November 19, 2006 11:52:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Salam Kaknoor;

    Dah jumpa baru nak tulis kat sini,
    terima kasih bertanya khabar?

    Insyaallah, gi x-ray nanti..

    Sayang,
    Ija

     
  • At Sunday, November 19, 2006 11:59:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    Nisha,

    Salam Aidilfitri,
    Macammana sambutan di sana?

    Kak Ija, ok...
    tp kena berhati2 bila turun tangga.. x boleh jalan laju2..

    Thx atas doa..
    Sayang,
    Ija

     
  • At Tuesday, November 21, 2006 8:34:00 AM, Anonymous Anonymous said…

    k ija sakit ke? kenapa tak buat announcement kat TV3? hehehehe...

    lagi satu buleh tlg kirim salam kat abg kamil irsyad & tlg bgtau kat abg amir kita dah ada abg baru.. *senyum ayu+shy2 cat+ctrl shomel*

     
  • At Monday, November 27, 2006 11:07:00 PM, Blogger - Ija - said…

    Lia,

    TV3 nak buat siaran langsung; tp kita tolak kerana x mahu jadi 'glamour'; he he..

    Amir nak setia pada yang satu;
    tapi Kamil Irsyad masih kosong lagi, bolehlah isi borang...
    *print borang banyak-banyak*..

    miss U Lia...

     

Post a Comment

<< Home