HUJAN DI HATI, BILAKAN BERHENTI...

Friday, July 06, 2007

CINTA DI MATANYA (iv)

Hampir dua bulan mereka berkahwin. Kira masih lagi tinggal di rumah keluarganya. Suaminya pun tidak membantah. Pernah juga Kira menyuarakan hasrat untuk mencari rumah sendiri. Tinggal bersama Syahmi. Merasai hidup sendiri bersama suami. Sayang, ibunya melarang. Puan Nora terasa amat berat untuk melepaskannya. Adik beradik Kira pun bukannya ramai. Demgan adanya Kira, Puan Nora tidaklah terasa sunyi. Zira pun telah tinggal di hostel.

"Penatnya... " Kira merebahkan diri di katil. Kemudian dia bingkas bangun apabila terpandang baju yang berada di dalam bakul. Baju-baju tersebut perlu dilipat. Dua tiga hari ini dia tiada masa untuk semua itu. Balik rumah pun sudah melepasi pukul 8 malam.

Tangannya leka melipat baju-baju tersebut. Sambil itu dia menyanyi kecil. Suaminya itu masih lagi belum pulang dari surau. Ada majlis tahlil di surau berdekatan. Sememangnnya setiap malam Jumaat akan diadakan bacaan Yassin. Cuma malam ini dia tidak dapat turut serta.

Syahmi merenung isterinya yang membelakangkannya. Kerja yang dibuat Kira membuatkan dia tidak menyedari kehadiran suaminya. Sesekali Kira mengangkat tangannya yang lenguh. Kepalanya digoyangkan bagai mengajar orang bersenam.

Nalurinya menyatakan ada seseorang hampir dengannya. Terkejut dia melihat Syahmi merenungnya.

"Eh abang, bila balik?" Kira bangun merapati Syahmi.
"Adalah dalam 1 jam..." Syahmi tersenyum.
"1 jam? Abang cabut balik ke? Mesti keluar senyap-senyap ni... Tak sempat tadah tanganlah!" Kira menyoal bertalu-talu.

Rambut Kira yang melepasi bahu ditolak ke belakang. Syahmi memang gemar berbuat begitu. Rambut isterinya yang lurus itu bagai iklan syampoo di tv.
"Isteri abang ni.. abang baru cakap beberapa patah tapi dibalas bepuluh-puluh patah perkataaan... "
"Betullah Kira cakap, dah 1 jam kat sini; memang sah abang cabut lari..." Kira menyambung kembali kerjanya.
"Abang baru balik tapi tengok Kira leka saja. Tak mahulah abang ganggu. Mana tahukan berangan entah sampai ke mana!" Syahmi mengusik.

Dia faham perasaan isterinya. Orang lepas kahwin akan berbulan madu ke sana sini. Tapi mereka tidak begitu. Syahmi terpaksa menggantikan kawannya pergi berkursus. Di luar jangkaannya sama sekali. Sedangkan dia telah merancang untuk membawa Kira melancung. Mujurlah Kira faham. Jika tidak mungkin mereka akan bermasam muka. Saat begitulah mereka belajar untuk menyesuaikan diri.

"Abang! Tadi cakap orang, sekarang dia pula!" KIra mencubit lengannya.
"Teringat sapalah pula tu." Kain yang dilipat sudah pun disimpan di dalam almari.
"Adalah ingat kat sorang tu... " Syahmi tersengih-sengih. Sengaja dia berkata begitu. Entah kenapa dia teramat suka mengusik Kira.
"Kira kenal ke?"
"Tak!"
"Perempuanlah ni..."
"Emm.."
"Kalau ingat pergilah talipon dia, buat apa berdiri kat Kira ni.." Bila bercakap begitu, tanda-tanda Kira akan merajuk terpamir juga.

Semalam... semasa Syahmi mencari barang dia terjumpa kad yang diberikan oleh Hafidz. Semenjak malam perkahwinan mereka dia tidak membaca apa yang tertulis di situ. Semalam setelah dua bulan perkahwinan mereka baru dia teruja untuk membaca. Itu pun kerana dia terpandang kad yang bersampul merah jambu itu.

Dia memerhatikan Kira yang berdiam diri. Setelah membaca ayat yang ditulis Hafidz dia terfikir sendiri' apa hubungan Kira dan Hafidz sebenarnya? Abang angkat? Tapi kenapa ayat-ayat itu bagai melambangkan orang yang kecewa dan terluka? Diakah yang merampas kebahagiaan itu?

Sejak mereka berkahwin, memang Kira tidak pernah menyebut nama Hafidz lagi. Selendang sutera pemberian Hafidz pun tidak pernah dipakai. Memang selendang itu begitu menarik coraknya. Mungkin ditempah khas untuk Kira...

Betulkah Kira menerimanya sepenuh hati? Syahmi tahu dia tidak patut berprasangka begitu. Sedikit sebanyak akan mencacatkan kehidupan mereka yang baru bermula. Tapi dia juga tidak dapat membuang otaknya dari berfikir begitu.

"Kira... " Syahmi memanggil lembut. Kira hanya berdiam diri.
"Merajuk dengan abang ya?" Kira masih juga begitu. Dia rasa berjauh hati dengan kata-kata Syahmi tadi.
"Abang tak ingat sesiapa, hanya Kira di hati abang. Tak ada oran lain.. " Syahmi masih lagi memujuk. Tak disangkanya rajuk Kira bertambah panjang.
"Cakap saja; kalau ada pun bukan Kira boleh tahu. Kalau hati abang Kira boleh buka dan tutup macam buku itu senanglah. Ialah dalam hati siapa yang tahu..."
"Abang berguraulah tadi sayang... " Tangan Kira ditarik namun Kira menepis.
"Memanglah boleh bergurau tapi guraulah benda-benda lain..."
"Ok... abang minta maaf." Tangan isterinya ditarik. Kali ini Kira tidak pun membantah.
"Sebenarnya abang memang teringat kat seseorang... " Kira mula menarik muka.
"Abang teringatkan Hafidz, abang angkat Kira tu.."
"Kenapa pula nama Hafidz itu timbul?" Kira diserang kehairanan.
"Dia kat mana sekarang ni?" Kira terdiam. Sejak perkahwinan mereka memang dia tidak mahu memikirkan tentang Hafidz. Betul jug kata suaminya. Di mana Hafidz berada? Sejak hari itu dia dan Hafidz tidak berhubung lagi. Entah di mana silapny;a...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home