HUJAN DI HATI, BILAKAN BERHENTI...

Wednesday, April 15, 2009

CINTA DI MATANYA (xv)




Meja yang sedikit berselerak dikemas. Kertas yang tidak mahu digunakan lagi dibuang ke dalam bakul sampah. Pen yang di atas meja dimasukkan kembali ke dalam bekasnya. Sebelum pulang dia akan memastikan mejanya kelihatan rapi. Sepatutnya hari ini dia tidak bekerja, tapi memandangkan kerjanya yang banyak dan perlu disiapkan segera dia datang juga walaupun dia boleh bersenang lenang di rumah.

"Kira, lepas ni nak pergi mana?" Izlin muncul dengan pertanyaan.
"Balik rumahlah, ke mana lagi..."
"Kita ronda-ronda nak?"
"Penatlah... ingat nak balik terus dan berihat sahaja.."
"Temankan aku makan dulu; dah pukul 1.00 ni.. perut aku ni macam dah mengalunkan lagu yang tak sedap didengar.." Izlin tersenyum. Kira diam memikirkan sesuatu. Kat rumah pasti ibu dah masak. Kasihan pula ibu makan sorang-sorang.
"Em... orang tanya ni dia mengelamun pula!"
"Sorrylah Iz, ibu aku dah masak kat rumah.."
"Alah.. taliponlah dia; bukannya dia tak kenal aku ini.." Izlin masih terus memujuk.
"Tak jauh, kedai dekat yang baru buka kat depan tu. Ada orang cakap masakannya sedap; masakan kampung. Ini aku nak cuba.. bolehlah ya." Kira masih mendiamkan diri.
"Kasihanlah kat aku ni, dah lah mak bapa jauh..."

Kira tersenyum mendengar sesi pujuk rayu Izlin. Entah apa kaitannya mak bapa jauh dengan kedai yang baru dibuka tu. Dia pun tak mengerti. Kalau dah nak makan, makan sajalah... ini siap pula babitkan mak bapa. Anggukan Kira menggembirkan Izlin.
Selama dia berada di dalam kesedihan, Izlin banyak memberikan sokongan. Dan adakalanya teman-teman menganggapnya seperti barangan yang "fragile", perlu dijaga sebaik mungkin. Status yang dipegang kini juga tidak menjarakkan hubungan mereka. Ialah.. dia pun pernah mendengar bahawa adakalanya orang akan bimbang tanpa sebab bila berkawan dengan perempuan yang berstatus "J".

"Kau jangan bimbang Kira, hari ini aku belanja makan. Makanlah apa kau nak..."
"Balas budilah ni ya... kerana temankan kau makan.."
"Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasalah... " Izlin menjual pantun dua kerat.
"Thanks.. bertambahlah rezeki Cik Izlin kita ni.. " Kira menadah tangan.
"Jap... aku nak tengok dalam beg ni.. cukup ke tak?" Izlin membuka tas tangannya. Purse diambil dan diintai not yang berada di dalamnya.
"Ha.. cukup, kalau tak cukup naya saja aku kena tolong pak cik kedai ini. Kalau dia ada anak handsome, boleh juga aku pikat!"
"Nampak sangat tak ikhlasnya Izlin ni.. " Kira ketawa lalu menepuk sedikit lengan Izlin yang sedikit terdedah.

Izlin memang kelakar orangnya. Ada saja butir bicaranya yang akan membuat orang tersenyum.

"Aku gembira sangat Kira... "
"Kenapa?" Kira bertanya ingin tahu.
"Kau dah boleh tersenyum dan ketawa... Kira yang dulu dah mula kembali..." Kira mendiamkan diri. Memang benar dia sepatutnya kini masuk ke frasa kehidupan baru. Tidak lagi menjadi murung seperti dulu.

"Cakap-cakap juga, ni apa kita nak makan. Ish.. mana pulak pelayan kat kedai ni. Macam kita ni halimunan pulak? Tak nampak ke, dia orang kat kita ni... " Izlin menggamit pelayan yang berada di meja yang selang beberapa buah dari tempat mereka duduk. Mulutnya tak berhenti mengomel.

"Servis lembab ni yang buat pelanggan lari. Lauk sedap saja tak cukup!"
"Ish... tak baik mengomel tau, ha itu pun dia dah datang. Kau orderlah... " Pelayan yang dipanggil tersenyum dengan pen dan buku catitan kecil. Izlin membalas senyuman walaupun dalam hati ada sedikit rasa ketidakpuasan.


2 Comments:

Post a Comment

<< Home