HUJAN DI HATI, BILAKAN BERHENTI...

Thursday, February 04, 2010

CINTA DI MATANYA (XVII)

Tahun pun bertukar ganti. Pejam celik, pejam celik waktu berlalu tanpa disedari. Kisah semalam bagai mimpi bagi Kira. Sesekali ia hadir dalam tidur dan jaga. Memori indah bersama suami selalu datang dan pergi walaupun mereka hidup bersama hanya seketika. Namun waktu yang sekejap cuma meninggalkan kenangan yang tak pernah pudar. Menjadi tugu di hati Kira.

Hidup mesti diteruskan! Janjinya pada diri sendiri. Dia tidak mahu bersedih lagi. Yang pergi biarlah pergi.. Namun walaupun mulut senang berbicara, untuk melaksanakannya apa yang telah dijanji pada diri bukanlah mudah. Sesekali bila terpandang mesranya suami isteri bergandingan di shopping kompleks atau di mana-mana sahaja pasti hatinya terusik kembali. Apatah lagi bila melihat anak kecil bersama, ingatan itu datang lagi.
Dia tidak mahu menangis lagi, tapi kenapa ada titisan jernih menitis dari kelopak mata...

Tuhan masih sayang kepadanya. Dia dikelilingi oleh keluarga dan teman yang memberi sokongan. Ya, dia tidak keseorangan menghadapi segalanya. Banyak nasihat dan kata-kata rangsangan yang diterima. Bahkan ramai yang bermurah hati menghadiahkan dengan buku-buku yang boleh menaikkan semangatnya yang hampir mati!

Hidup sebagai seorang balu dalam usia yang masih muda, bukanlah perkara yang mudah. Dia tidak mahu memikirkan untuk mencari pengganti Syahmi. Tapi entah kenapa ada saja teman-teman yang ingin memperkenalkannya dia insan bernama lelaki. Segalanya ditolak dengan lembut. Dia tidak mahu memikirkan itu semua walaupun dia tahu niat teman-temannya adalah baik. Untuk meleraikan dia dari kedukaan yang panjang.

Dan petang itu ..... sedang enak-enak merasa keenakan teh dari Tanah Tinggi Cameron Highland dan kuih dangai pemberian jiran sebelah, suapannya terhenti seketika..

"Sampai bila Kira nak macam ini?" Soalan dari ibu tersayang sampai ke pendengarannya. Ingin lari dari menjawab, dia tidak mampu lagi. Berbagai alasan pernah diberikan. Ibunya akur dan senyap. Tapi entah kenapa, hari ini persoalan itu timbul lagi. Dan Kira tidak tahu dengan bahasa apa untuk menolaknya lagi.

Kira memahami soalan ibunya menuju ke arah mana.

"Kira tak mahu memikirkannya ibu. Tolonglah... usah disebut lagi. Kira bahagia dengan hidup Kira sekarang ni."

"Selagi ibu hidup, memanglah Kira boleh bermanja dengan ibu, sampai waktunya ibu dijemput pergi, Kira nak bermanja dengan siapa? Sekurang-kurangnya bila Kira bersuami lagi, akan ada orang yang menjaga Kira.."

"Kira pernah ada suami bu! Tapi dia dah pergi tinggalkan Kira. Kira tak mahu ditinggalkan lagi. Kira sayang sangat dengan abang.. tapi Kira tak sempat nak ucapkan yang Kira betul-betul sayang dan bahagia hidup dengan dia.."

"Abang pergi dengan tiba-tiba.." Ada air jernih yang mengalir dari bibir mata.

"Ibu minta maaf kalau buat Kira bersedih. Tapi ini untuk kebaikan Kira juga. Abang dan kakak Kira semunya dah berkeluarga. Tak lama lagi adik Kira pun nak melangkah ke alam rumahtangga. Ibu pun nak lihat Kira gembira semula.."

Kira tahu betapa murninya hati seorang ibu. Tapi bagaimana ingin diterangkan lagi bahawa Syahmi adalah insan terbaik yang pernah ditemuinya, yang cuba memahami hati perempuannya dengan begitu sabar.

"Dah setahun Kira... dalam kepala ibu ada lelaki yang boleh menjaga Kira macam arwah Syahmi.."

Mata Kira tunak memandang ibunya. Dalam diam ibunya memasang angan-angan.

"Entah apa-apalah ibu ni. Kalau ibu baru kenal orang itu usahlah nak menjangka sikap seseorang itu. Kadang-kadang perangai orang berubah ibu! Di depan lain, tapi di belakang lain.

"Tapi ibu memang yakin sangat.."

Kira tersenyum. Entah kenapa bicara ibunya petang ini membuatkan hatinya bagai digeletek. Namun di dalam hati, dia cuba meneka. Siapa?

"Kalau Kira nak tahu, nanti ibu ajak dia makan-makan hujung minggu ini. Nak tak?"

"Jemput boleh, tapi tak semestinya Kira setuju dengan pilihan ibu..."

"Kira kenal?"
"Yang itu kena tunggulah... ibu tak mahu buka rahsia!"
"Dengan Kira pun nak rahsia, cakaplah ibu...."
"Sabarlah... "

Kuih yang dimasukkan ke dalam mulut, ditelan... Air teh dihirup perlahan. Dalam kepalanya dia memikir2.. Siapa agaknya lelaki itu! Hah... buat apa dia memikirkannya. Namun dia tidak berpuas hati selagi tidak mengetahuinya..

******
Salam, semua mohon maaf kerana dah lama tak update. Pelbagai perkara terjadi sepanjang 'bertapa'.. untuk tahun baru terimalah entry yang tidak seberapanya. Untuk mereka yang menjadi pengikut blog ini diucapkan jutaan terima kasih...

1 Comments:

Post a Comment

<< Home