HUJAN DI HATI, BILAKAN BERHENTI...

Sunday, May 29, 2005

MENJELANG TANGGAL ITU, 2

Terjaga di pagi hari, aku spt. berada di dalam mimpi. Jari telah pun diinai lewat malam semalam. Sebenarnya aku tak suka diinai. Tapi mak cik mendesak. Katanya tak cantik pengantin tak berinai. Inai menambah seri pengantin. Benarkah? Lantaran kasihan & simpati kpdnya. yg. bersusah payah memetik & menggiling inai di waktu malam... aku pun bersetuju dgn. cadangannya. Payahnya.. aku tak dapat nak bergerak sesuka hati. Hanyaduduk diam-diam menjadi gadis yg. pemalu. Apa2 pun dilayan spt. puteri raja. Agak merimaskan....
Bakal raja seharilah dikatakan...

Jam 10.30 aku akan diijab kabulkan. Wali iaitu bapa saudaraku telah pun dtg. dari rumahnya di Teluk Intan. Bakal suami & tuan kadhi masih belum tiba lagi. Aku hanya duduk menanti di dalam kamar yg. serba kekuningan .Berpakaian serba putih spt. selayaknya. Tanpa disangka sedikit kekecohan kecil berlaku. Kadhi, saksi, pengantin lelaki telah bersedia. Wali pula hilang entah ke mana. Tanpa wali bagaimana pernikahan akan dijalankan. Itu antara syarat2 sah nikah. Ah... ke mana pula pak cikku ini. Lalu makpun meminta tolong org. mencarikannya. Semuanya menanti dgn. sabar. Dan aku lagilah berdebar2. Rupa2nya pak cikku ada hal penting yg. perludiselesaikan. Tak sempat nak memberitahu kerana dia memikirkan masa akad nikah belum tiba lagi.

Setelah menandatangani borang... Kadhi bertanya itu ini, majlis nikah pun berjalan. Hanya sekali lafaz sahaja aku telah menjadi isterinya. Doa pun dibaca. Dalam erti kata lain aku telah masuk ke dunia lain. Aku memegang tanggungjawab dan amanah utk. menjadi isteri yg. solehah seterusnya bakal menjadi ibu kepada anak2nya. Terasa tanggungjawab itu semakin berat .Dapatkah dilaksanakan? Jika dulu segala2nya atau apa2 keputusan aku ambil sendiri2. Kini tidak lagi. Aku mesti mendapatkan persetujuan dari suami.Berbincang bersama2 supaya tiada pihak yg. akan terasa dipinggirkan. Aku panjatkan rasa syukur kerana majlis itu berjalan dgn. lancar spt. yg .direncanakan.

Kini ini aku pula mesti belajar mengambil hati keluarga mertua. Mengahwin idia bermakna aku mengahwini keluarganya juga. Dalam erti kata lain, aku mesti pandai menyesuaikan diri. Lagi pun kerana aku org. Utara & suami org. Selatan... pastilah ada perbezaan dlm. masakan, cara hidup dan sebagainya. Perbezaan2 itulah yg. patut aku imbangkan supaya segalanya tidak ketara. Boleh berjalan seiring. Aku berdoa kepada Tuhan moga aku dapat mengharungi segala rintangan dalam menempuh alam perkahwinan ini.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home